Vi hälsar på i ett härligt kustnära hus med Compare-IT:s smarta hem system Home Line™ installerat. Familjen flyttade in i början på januari 2019 och lösningen, som är installerad, är ett större och anpassat system utifrån de önskemål som husägarna hade.
Om systemet Smarta hem lösningen i huset styr totalt 72 utgångar, vilket tillåter att merparten av hemmets belysning styrs av systemet. Systemet är även kopplat till Verisures larm, vilket innebär att vid aktivering/avaktivering av larm sätts huset automatiskt i borta- respektive hemmaläge. Vid ett eventuellt inbrott tänds all styrd belysning, ytterbelysningen blinkar samt avisering om inbrott skickas till Appen. Om en brand skulle inträffa tänds all belysning och entrébelysningen blinkar för att underlätta utrymning.
Systemet är även kopplat till Nibes värmesystem, Google Home Assistant samt Verisure. Detta gör att huset går ner i “energispar” läge när man är borta, att man kan släcka/tända/dimma lampor med röstkommando och att aktiveringen av Verisures larm automatiskt sätter bostaden i bortaläget. Bortaläget aktiverar inte bara kvällsbelysning när man inte är hemma, utan även Nibes energisparläge. När man låser ytterdörren med det nyckellösa dörrlåset från Yale Doorman aktiveras Verisures larm, som i sin tur automatiskt sätter bostaden i bortaläge.
Vi ställde några frågor till husägarna om hur de använder sitt smarta hem system och så här svarade de
Vilka funktioner uppskattar ni allra mest? Scenarioknapparna, som man själv förinställt, är mycket praktiska där man själv bestämmer hur många lampor som tänds och att man dessutom har en “extra knapp” som man kan trycka på för att få den ljusstyrka man själv vill ha på samtliga lampor t.ex. om man har vänner över och kanske inte vill ha full belysning. Ljusavstängningsknappen vid sängen, som släcker alla lampor i hela huset (inte utomhusbelysningen), gör också livet mycket enkelt så att man slipper släcka alla lampor individuellt. Borta/hemma knappen, som i vårt fall också gör att huvudvattenledningen stängs ett par timmar efter man lämnar huset. Tvätt/diskmaskinen hinner gå klart innan vattnet stängs av samtidigt som risken för vattenläckor försvinner.
Hur väljer ni att styra systemet, via de vanliga tryckknapparna och scenarieknapparna eller via Appen? Vi har mest använt appen för att ställa in scenarioknapparna och när det väl är gjort har vi valt att använda dessa. En annan funktion är att om vi glömt att trycka in koden i dörrlåset, som aktiverar larmet och därmed bortaläge, så kan man enkelt sätta huset i bortaläge via appen.
Ni har varit betatestare av röststyrning via Google Home Assistant, hur tycker ni att det fungerar? Det är mer praktiskt än vi förväntade oss. Vi använder den till att släcka/tända och reglera ljusstyrkan på lamporna men även som timer när vi lagar mat och självklart också som radio.
Finns det några ytterligare funktioner ni skulle önska av ert smarta hem system? Även om det är många som håller på med olika smarta hem applikationer så vet vi att det innebär utmaningar för Compare-IT att få dem att integrera med er d v s de är väldigt fokuserade på sina speciella lösningar men har i vissa fall hittills inte insett fördelarna med integration med andra. För oss var integrationen med Google, Nibe och Verisure viktiga och i vårt fall är de på plats och fungerar mycket bra.
Finns det något annat ni skulle vilja berätta om er lösning och hur ni använder den? Den stora förtjänsten för oss är förmodligen scenarioknapparna så att man slipper tända/släcka alla lampor individuellt samt avstängningsknappen för all belysning som finns vid vår säng. Känslan av att allt är trådbundet, vilket innebär mindre strålning i huset, känns också mycket bra. Driftsäkerheten är en annan fördel och vänner, som har andra system installerade med diverse utmaningar, varnade oss innan vi installerade systemet men vi har nu använt systemet i flera månader utan störningar.
Vilka råd skulle ni ge till andra som bygger nytt hus och funderar på att installera en smarta hem lösning? Satsa på ett system som ni själva kan styra och i de fall ni behöver assistans att man kan få den via ett telefonsamtal med bolaget, som kan assistera med justeringar via molnuppkopplingen på distans från sitt kontor. Man slipper därigenom kostsamma och tidskrävande besök. Compare-IT har verkligen gjort vårt hus otroligt lättskött/använt. Vi har flera vänner med olika andra system och de har var för sig avrått oss från att beställa ett smarta hem system men när de sett vårt har de önskat att det var Compare-IT de valt.
Vi tackar för att vi fick komma och hälsa på och höra mer om parets erfarenhet av systemet.
Comentários