Dotterbolaget Boappa fyrdubblar försäljningen 2024 och moderbolaget är ur rekonstruktion
Ett kvartal med omstrukturering av verksamheten med stark ökning SaaS-intäkter.
Tredje kvartalet
Koncernens nettoomsättning uppgick till 1 853 (3 700) TSEK.
Koncernens EBITDA uppgick till –576 (-2 753) TSEK.
Koncernens resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,014 (-0,081) SEK. Koncernens resultat per aktie efter utspädning uppgick till –0,014 (-0,079) SEK.
MRR per 240930 uppgår i genomsnitt till 632 TKR.
Väsentliga händelser under tredje kvartalet
Nedsättning av aktiekapitalet med 6,8 MSEK genomförd.
Fokusering av bolagets digitala affärer med inriktning bostadsrättsföreningar och samfälligheter
Avveckling av olönsamma verksamheter initierad, Smart Homelines molnlösning stängs 251231
Konverteringen av Boappa till premiumapplikation fortsätter med god framgång. Per den 30e september har Boappa en ackumulerad försäljning för 2024 (före periodiseringar) på 6438 tkr jämfört med 1206 TKR för motsvarande period 2023. Kvartalets försäljning uppgick till 1561 TKR (558 TKR Q3 2023).
Hög aktivitetsnivå på marknadsaktiviteter med deltagande på mässor, och digital marknadsföring
Väsentliga händelser efter periodens utgång
Nedskärningarna i kostnader genomförda, med undantag för en anställd.
Företagsrekonstruktionen av moderbolaget OurLiving AB godkänd av Malmö tingsrätt den 8 oktober. Samtliga grupper ställde sig bakom planförslaget, även Skatteverket. Rekonstruktionen har vunnit laga kraft.
Ägarlån om totalt 2 MSEK har tillförts Bolaget under rekonstruktionsperioden. Avsikten är att dessa kvittas mot aktier för att stärka det egna kapitalet vid en extra bolagsstämma den 27 november. Separat kallelse skickas ut.
Stina Åkesson, VD OurLiving, har ordet:
Vi börjar nu se resultat av våra krafttag i bolaget och försäljningen i Boappa går fortsatt mycket starkt framåt. Jag är oerhört stolt över den positiva energi som genomsyrar vår tajta organisation och att det på enbart ett halvår går att göra skillnad i hur ett bolag mår.
Många och nöjda användare är drömmen för varje Saasbolag och det har vi till våra stora glädje i våra plattformar. Det faktum att den förändring vi genomför i Boappa, där samtliga föreningar numera betalar en årsavgift, inte har medfört färre användare, utan tvärtom, aktiva föreningar väljer att fortsätta och nya föreningar ansluter sig, det ser vi som ett tecken på att vi fyller ett viktigt behov.
Omsättning för det tredje kvartalet landade på 1853 TKR (3326 TKR). Resultatet är fortsatt påverkat av den större kostnadsmassan i personalkostnader som kommer vara väsentligen lägre sista kvartalet. Resultatet för kvartalet blev -576 TKR (-2753 TKR) vilket är en utveckling i rätt riktning.
Kommentarer till den finansiella utvecklingen
Från maj månad är intäkterna nästan uteslutande från våra Saas-tjänster, framför allt från Boappa. De har under det tredje kvartalet fortsatt att öka, dels genom konvertering av tidigare användare till premiumanvändare, dels genom helt nya bostadsrättsföreningar och samfälligheter som anslutit sig. Förra året var större delen av intäkterna från solcellsentreprenad så det är ingen överdrift att säga att vi gjort en snabb omsvängning.
Samtidigt har vi behövt planera för att över tid montera ner tidigare affärer som inte gett intäkter men inneburit stora löpande kostnader, som våra Smarta hemlösningar.
Under tredje kvartalet bär bolaget fortfarande tyngden av den större kostnadsmassan och det är inte förrän i mitten av det sista kvartalet som kostymen har fått den rätta storleken.
Resultatet är därför ett minusresultat men väsentligen bättre än motsvarande period året före och på god väg att nå lönsamhetsmålet.
I oktober har också rekonstruktionen av moderbolaget OurLiving vunnit laga kraft, vilket gör att vi kan lägga en tung period bakom oss. På den kommer följa en förstärkning av det egna kapitalet med en kvittningsemission av det kapital som de fyra huvudägarna skjutit till under rekonstruktionsperioden i form av ägarlån. Den extra stämman kommer kallas till inom kort och kompletterar den förstärkning som det egna kapitalet redan fått i form av en nedsättning av det egna kapitalet. Planen är att gå in i nästa år vältrimmade och sunda och att växa vår verksamhet på ett balanserat sätt.
Startblocken justeras in för 2025
Det sista kvartalet på året ägnar vi åt att se till att vi kliver in i 2025 i god form – och att vi väljer rätt marknadsinriktningar för det kommande året. Det kommer finnas en sund kostnadsmassa för verksamheten och återkommande intäkter på en god nivå. Byggkonjunkturen ser ut att försiktigt tina upp och självfallet ska nya föreningar ha ett bra stöd för styrelser med sig redan från början. Och framför allt ser vi i framrutan att ännu fler styrelser i bostadsrättsföreningar och samfälligheter behöver riktigt bra digitala stöd från oss.
Stina Åkesson
VD OurLiving AB
För ytterligare information:
Stina Åkesson
VD, OurLiving AB
Telefon: 0706 38 33 88
E-post: stina.akesson@ourliving.se
Läs hela Q3 rapporten här
Comments