top of page

OurLivings samarbete med BoKlok

Uppdaterat: 4 mars 2020

Sedan ett år tillbaka får alla våra bostadsrättsföreningar i Sverige tillgång till OurLiving. "Vi har nu importerat över 20 föreningar och 900 bostäder till appen, säger Evelin Nordin projektledare för kundappen på BoKlok.”

Foto: BoKlok


BoKlok är ett gemensamt boendekoncept av Skanska och IKEA. Tillsammans bygger de hållbara bostäder, till ett lågt pris, för alla. BoKlok ansvarar för hela värdekedjan och har hittills byggt ca 11 000 bostäder i Sverige, Finland, Danmark och Norge. Vi har pratat med Evelin Nordin, projektledare för kundappen på BoKlok.


Varför skaffade ni digitala bopärmar till era boenden?

Digitala bopärmar känns som ett naturligt steg för att dels kunna ge våra kunder enkel tillgång till information men också undvika att skriva ut onödiga papper, för miljöns skull.


Vilka är de största fördelarna med att ha hela den digitala boendeplattformen?

Det är smidigt för kunden att ha all information som berör bostaden i samma app. Kommunikationsplattformen är en viktig del för våra bostadsrättsföreningar. Det finns mycket information som behöver delges från styrelsen till medlemmarna och appen ger möjlighet till en direkt uppdatering som plingar till som en notis i telefonen.


Vad är skillnaden på en digital bopärm och en traditionell tryckt?

En digital bopärm ger helt andra möjligheter än den fysiska. Kunden kan både ta del av information från BoKlok men också fylla på med ny information, om man t.ex. målar om eller installerar hemlarm. De får påminnelser om viktiga underhållsåtgärder osv. En fysisk bopärm med papper står oftast i hyllan och dammar, om man inte till och med blir av med den. Appen är också ett verktyg till styrelsen i bostadsrättsföreningen, där de kan informera medlemmar om viktiga händelser, följa upp anmälan till möten, dela dokument osv.


Vad har ni fått för respons från era boende?

Vi har fått positiv feedback från de boende som uppskattar att de får ha tillgång till information via telefonen istället för att behöva bläddra i en pärm. Många tycker också att det känns mycket roligare med en app. Styrelserna uppskattar att ta emot ett förberett konto med viktiga dokument som de kan bygga vidare på. Det förenklar överlämningen och vidare kommunikation till medlemmarna.


Hur går ni tillväga vid en ärendehantering?

I appen finns en knapp för felanmälan. När kunden fyllt i sitt ärende avgår ett mail till den mailadress vi valt som mottagare. Inledningsvis tar BoKlok Kundtjänst emot ärendet, men efter överlämning till bostadsrättsföreningen är det styrelsen som tar emot felanmälan.

Comentarios


bottom of page